Zsonglőrködik a testével. |
Persze nem is kell. Mindenki, aki látta, másfél óra alatt olyannyira aklimatizálódott az aranykorhoz, hogy azóta is abban él. Hogyan lehet valami egyszerre tradicionális és formabontó? Drámai és vicces? Robotbalett és féktelen bulerias? Kőkeményen technikai, de mégis légiesen könnyed? 2005-ben a határok feszegetéséért, körbetáncolásáért és mégis a gyökerekbe kapaszkodó koreográfiáiért megkapta a Premio Nacional de Danza díjat, (kb. nemzeti táncdíj) a spanyol kulturális minisztériumtól "Creación" kategóriában.
A most hazánkba érkezett Aranykor (La edad de oro) koreográfiája is ebből az évből származik, az év flamenco előadása lett, és azóta rekordot döntve Galván több, mint 200 alkalommal táncolta el. Természetesen a koreográfus elme nem bírja megállni, hogy ne változtasson, de a lényeg ugyanaz. "Úgy tekintek rá, mint egy lakásra, amelyben a bútorokat kicsit mindig változtatja az ember" - mondja róla Galván. "De mindig ugyanazt a levegőt lélegzed." A siker kulcsa, Galván szerint, a szerénység: csupán egy gitáros és egy énekes kíséri, akik ugyanolyan fontos részei a shownak, mint a táncos. Ennek (egyik) jele, hogy a gázsit is igazságosan harmadolják. Ők is magukénak érzik az előadást, lélegzetelállító szólóik után mosolyogva kortyolnak a közönség egészségére a vastaps alatt. David Lagos énekes és Alfredo Lagos gitáros olyan természetesen egészítik ki a lélegzetelállító szólókat, mintha egyetlen egész lélegezne a színpadon. (Ez lenne az aranykor? A tökéletes egység a zenében, táncban?) Az interjúban, amit Galvánnal olvastam, a színpadi munkáról meglepően szerényen nyilatkozott: "Azt akarom, hogy az előadás jó legyen. Ez egy csapatmunka. Sokszor kérek a zenészeimtől tanácsot a színpaddal kapcsolatban. Nagy tudásúak és intuitívebbek, mint sok színházi szakember." "A legfontosabb a kommunikáció. Mindenki hozzáad valamit"
Az Aranykorban számomra az egyik legnagyobb élmény az energia volt. Akárhány youtube videót nézhetek, a színpad dinamikája egyáltalán nem jön át. Hogy ez nem csupán koreográfia, hanem hang, hangerő, súly, párbeszéd.
Flamencoelemeket újrahasznosító egyiptomi. |
Azt írtam az előbb, síkká vedlett a színpad: és már hallom is az ellenérveket, hogy nem is így volt. De így volt, csak távolról sem ilyen egyszerűen. A színpad egyszerre szolgált írógéptengelyként, és egyszerre mozgatta meg az oldalsó, hátsó holttereket. A kreatív térhasználat ugyanolyan védjegye Galvánnak, minta dekonstruált flamenco testtartás, a hasraesős ugrások, a nyitott tenyerű robotikus kínáló mozdulatok,vagy a madárrá változás. A színpadi térben nem a megszokott teatralitással, de nagyon is teátrálisan bánik.
Összegyűjtöttem pár ezzel kapcsolatos videót:
Először is egy keveset nézett érdekesség: egy boxringben táncol, az énekesek boxkesztyűben. Link. És hát valóban, a box nem a tánchoz hasonló izommunka, koreográfia, koncentráció és szórakoztatás?
Rám nézett! |
Ez a videó azért lehet sokkoló többek számára, mert itt Galván bő nadrágban táncol. Mentségére szóljon, hogy 1998-as felvétel.
Végül ebben a videóban megnézhetjük őt az asztal tetején, majd pedig lisztben táncolni.
Jól összegező írás! Felocsúdni még nekem sem sikerült és nem is akarok, nem láttam még ilyen flamenco-t, talán Rocío Molina lehet a női megfelelője Israelnek. Az tetszett, hogy nem volt sablonos, közhelyes, unalmas, sőt, még a végére is tartogatott meglepetést. A ráadásban a szerepcsere pedig még jobb szájízt hagyott! Erika
VálaszTörlésA szerepcsere igazi váratlan poén volt! Valahogy kimaradt a gondolatmenetemből hogy a játékosságot és a paródiát hangsúlyozzam (mindig csak a tér meg a tér!), pedig ezek nélkül elképzelhetetlen lenne Israel Galván!
Törlés